jul

onsdag 4 december 2013

Lakritskola

Just nu är jag ute på praktik och därför hinner jag inte med att baka och laga lika mycket mat som jag brukar tyvärr, dock så lagar jag och bakar massor på praktikplatsen!
Det här receptet var menat att komma upp i söndags på första advent men jag hade lite strul med bloggen. Jag har köpt lakritspulver och lakritsgranulat så har experimenterat lite och den här kolan blev underbar! Vi åt upp allt på nästan en gång så tycker det inte är mer en rättvist att dela med mig av receptet. Får laga en till sats till jul, prova du också!
Lakritskola
1 1/2 dl vispgrädde
1/2 dl ljus sirap
1 1/2 dl socker
50 g smör
2-3 tsk lakritspulver
1 tsk kakao
Lakritsgranulat
Flingsalt
Rör ihop grädde, sirap, socker och smör skuret i bitar. Ställ på spisen på full fart. När det börjar smälta rör du ner lakritspulvret och kakaon. Koka upp och koka i ca 20-30 min tills kolan klarar ett kulprov. Jag kokade inte min så den blev jättehård, jag ville ha den mjuk.
Klä en 15x15 form med plastfolie. Häll upp kolan i formen och strö på granulat och saltet. Låt stå och svalna i rumstemperatur och ställ sen in in kylen för att stelna helt. Skär upp i bitar och förvara i kylen (eller ät upp allt!).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar