jul

söndag 8 december 2013

Julcheesecake

Så var det andra advent och jag tänkte bjuda på ett till juligt recept. Denna gång en cheesecake med smak av jul. Smaker som pepparkakor, apelsin, vanilj och lingon blandas i denna kaka. Kakan blev underbart god och enligt mig så passar den utmärkt så här till jul. Jag hoppas ni får en bra advent och så ser vi vad jag bjuder på för juligt nästa söndag!
Denna kaka är inte så stor, jag gjorde den i en form med 18 cm i diameter och det blev alldeles lagom till 5-6 personer.

Julcheesecake

200 g pepparkakor
100 g smör
1 dl frysta lingon
300 g philadelphiaost
100 g creme fraiche
1 vaniljstång
1 apelsin, skal och 1/2 dl saft
1 1/2 dl socker
2 ägg

Smält smöret och krossa pepparkakorna fint. Rör ihop smulorna med smöret. Tryck ut i en springform eller en form med lösbartag kant. Grädda i 200 C i ca 10 minuter. 
Dela vaniljstången på mitten och skrapa ur fröna. Vispa ihop frön, skal, socker och ägg. Vispa sen ner ost, creme fraiche och apelsin saft. Häll smeten i formen på pepparkaksbottnen. Strö lingon på toppen. Grädda kakan i 175 C i ca 50-60 minuter. Den ska ha fått lite färg, börja släppa lite från kanten och var fast men fortfarande lite mjuk i mitten, den stelnar helt när den svalnat. Låt svalna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar