jul

tisdag 16 april 2013

Rimmad kycklingfilé

I söndagskväll stod det kyckling på menyn till middag och jag blev så sugen på potatissallad så passade på att göra en till och till det lite créme fraiche. Potatissallad hör lite till sommaren tycker jag men dit är det en bit kvar, våren är iallafall på gång och nu längtar jag tills snön är borta och efter grönt gräs och svenska jordgubbar! Jag fortsätter att drömma mig bort samtidigt som jag delar med mig av recept på kycklingen som jag tycker var riktigt god! Härlig smak och alldeles perfekt mör, mumma! Jag utgick från ett recept från senaste Allt om Mat. Hoppas det smakar!

Rimmad kycklingfilé
4 port.

500 g kycklingfilé
½ gul lök
3½ dl vatten
3/4 msk ättiksprit
2 tsk socker
2 tsk salt
5 hela svartpepparkorn
2 stjälkar dragon 
1 litet lagerblad

Sätt ugnen på 150 grader. Putsa kycklingfiléerna och lägg dom i en liten ugnsform så att dom precis får plats. Skala och skiva löken. Koka upp vatten, lök, ättiksprit, socker, salt, svartpeppar, dragon och lagerblad. Häll lagen över kycklingen. Täck formen med aluminiumfolie och tillaga i ugn tills innertemperaturen är 70 grader, tar ca 1 h. 
Ta ut ur ugnen och ta av folien. Låt kycklingen svalna i lagen. Skär upp kycklingen i skivor och servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar