jul

söndag 14 april 2013

Lakritskladdkaka med citronkräm

Ikväll bjuder jag på en favorit. En kaka som nästan har allt det jag älskar! Choklad, lakrits, citron, den är söt och syrlig, det enda som saknas är egentligen hallon...Om du som jag gillar lakrits så är den här kakan perfekt! Tillsammans med den syrliga krämen så blir det en jättegod kombination. Jag tycker om att använda vispad créme fraiche istället för vispgrädde för att jag gillar den där lite syrliga smaken, den blir inte lika söt och "sliskig" och i det här fallet så ville jag ha något som gifter sig med lakritsen. Hoppas du tycker det smakar lika gott!

Lakritskladdkaka med citronkräm

Kaka
150 g smör
6 kickkolor, ca. 120 g
3 ägg
2½ dl socker
1½ dl mjöl
½ dl kakao
1 krm salt

Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och bröa en springform som är 20 cm i diameter
Smält smöret. Stäng av plattan men låt kastrullen stå kvar. Hacka kolorna i småbitar och häll ner i det smälta smöret. Rör om tills kolorna smält, ställ åt sidan.
Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Sikta ner mjöl, kakao och salt i äggsmeten, rör till en jämn smet. Rör slutligen ner smörblandningen i smeten. 
Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen i ca 30 min. Kakan ska fortfarande vara kladdig i mitten. 
Ställ undan och låt svalna helt. 

Citronkräm 
2 dl crème fraiche 
skal från 2 ekologiska citroner
4 msk citronsaft
1 msk florsocker
1 tsk vaniljsocker

Tvätta av citronerna ordentligt, riv skalet fint och pressa ur 4 msk saft. 
Vispa créme fraichen luftig och fluffig tills den får samma konsitens som väl vispad grädde, det kan ta några 
minuter.
Vänd ner skalet och saften från citronen tillsammans med flor- och vaniljsockret.
Bred eller spritsa krämen över den avsvalnade kakan.
Ät och njut!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar