jul

lördag 6 april 2013

Purée de Pommes de terre á l'ail

Att blogga går lite i perioder för mig, det kan gå veckor utan att jag skriver ett inlägg och ibland vill jag skriva flera på en och samma dag, fast mest blir det väl det förstnämnda..
Jag hade en jättefin påsk med min fina familj, god mat, massor av fika och fint väder. Vädret har varit perfekt hela veckan så det har blivit långa rundor på isen med hundarna under lovveckan som varit och såklart en del matlagning!
Idag tänkte jag dela med mig av ett recept på precis det som rubriken säger. Kanske är det världens godaste potatismos? Jag tycker iallafall att det är riktigt, riktigt gott! Även detta recept kommer från Julia Child och MtAoFC.

Vitlöksmosat potatismos
ca. 6 port.

ca 30 vitlöksklyftor
40 g smör
28 g mjöl
300 ml kokande mjölk
1/4 tsk salt
peppar

1 kg bakpotatis
40 g rumsvarmt smör
salt
vitpeppar

3-4 msk grädde
4 msk persilja

Skala vitlöken och häll ner dom i en kastrull med kokande vatten, låt koka i 2 min. Häll av vattnet och torka vitlöken på en handduk eller bit papper. Tillaga (koka) vitlöken med smöret i en kastrull med lock i ca 20 min, dom ska bli väldigt mjuka utan att vara stekta/brynt.
Blanda i mjölet och fortsätt tillaga dom utan att dom får färg. Ta av från plattan och häll i mjölken och kryddorna. Stoppa tillbaka på plattan och koka såsen i 1 minut. Ta av från plattan och mixa såsen så den blir slät. Stoppa tillbaka på plattan och låt sjuda i 2 min.
Under tiden vitlöken och smöret "gosar ihop sig" så koka potatisen. Skala potatisen och skär den i bitar, koka den mjuk. Häll av vattnet och mosa potatisen med hjälp av en elvisp. Fortsätt mixa tills potatisen börjar bli krämig. Vispa i smöret lite i taget, vispa i salt och peppar efter smak.
Precis innan servering, vispa ner vitlökssåsen i potatismoset och även grädden, vispa i grädde till önskad konsistens på moset är uppnått, vispa i persiljan. Smaka av och servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar