jul

söndag 3 februari 2013

Morotskaka

Idag tänkte jag bjuda på ett recept på kanske den godaste kakan som finns, nämligen morotskaka! Den innehåller även ananas och valnötter som ger den lite annorlunda smak och lite mer tuggmotstånd. Receptet kommer från boken "Baka i långpanna" av Ann-Kristin Hallgren.

Morotskaka

1 liten burk krossad ananas
5 små ägg
5 dl strösocker
3 dl solrosolja
5 dl finrivna morötter
6 dl vetemjöl
2 tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
2 tsk kanel
½ tsk salt
2 dl grovhackade valnötskärnor

Glasyr
200 g rumsvarmt smör
200 g philadelphiaost (en ask)
3 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker

Kakan
Sätt ugnen på 175 grader. Klä en långpanna med smörat bakplåtspapper. Öppna ananasburken och tryck ut vätskan. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda olja, morötter och ananas och rör ner i smeten. Blanda vetemjölet med bikarbonat, bakpulver och kryddor och rör ner i smeten. Rör slutligen ner nötterna.
Bred ut smeten i långpannan och grädda mitt i ugnen ca 30 min. Prova med en tandpetare/potatissticka i kakans mitt, så du vet när den är klar. Låt kakan svalna innan du skär den i rutor, rektanglar eller tårtbitar. (Jag hade på glasyren innan jag skar dom i bitar)
Vispa smör, ost och socker jämnt och fluffigt. Bred på glasyren när kakan har kallnat.
Ät! (Eller frys in om du inte orkar allt;))



1 kommentar:

  1. Morotskaka tillhör en av mina absoluta favoriter! Brukar baka efter ett recept jag fått av min svärmor,supergod blir den! Har aldrig provat med ananas i, men det lät onekligen riktigt smarrigt!

    SvaraRadera