jul

onsdag 31 juli 2013

Sura degar!

Detta inlägg tänker jag tillägna till alla dessa underbara surdegar. I vintras startade jag min första surdeg som "levde" i månader innan jag glömde den och inte hann baka med den längre men nu är jag tillbaka och tänker hänga kvar ett tag för det är så kul! Det som är så bra med dom är att om man nu råkar glömma eller inte hinna så räcker det med att du matar den en gång i veckan. Idag tänkte jag dela med mig av själva receptet på Surdegsgrunden och sen framöver kommer det lite olika recept på vad du kan baka med hjälp av din kommande bästa vän, surdegen. Recepten som jag använder mig av kommer från boken "Surdegsbröd - recept och tips från en hemmabagare" av Martin Johansson. Tack Martin för att du finns i köket här hemma!
 Tips!
* Använd ekologiskt fullkornsmjöl.
* Hitta ett varmt hörn i ditt kök.
* Ha tålamod, funkar det inte så prova igen.
* För att hjälpa till att få en start på det hela så kan man ha i lite honung, en skvätt yoghurt eller lite rivet äpple.
Rågsurdegsgrund
Dag 1, morgon

100 g ljummet vatten
30 g rågmjöl

Rör ihop vatten och mjöl i en glasburk som rymmer minst ½ liter. Lägg på ett lock ( men skruva inte på locket så det blir tätt) och ställ burken på ett varmt ställe, gärna 20-25 grader. Jag brukar använda skåpet ovanför kylen, där brukar det vara lagom varmt.
Låt blandningen stå i 3 dygn. Skaka försiktigt på burken morgon och kväll

Dag 4, kväll

100 g ljummet vatten
60 g rågmjöl

Nu bör jäsprocessen ha kommit igång och surdegen bör ha vuxit en hel del. Om jäsprocessen inte kommit igång, låt stå 10-12 timmar till innan du fortsätter. Doften är dock inte angenäm och surdegen behöver fortsätta utvecklas för att den ska bli stark. Häll ut allt utom cirka 50 gram, fyll på med mer mjöl och vatten och rör om.

Dag 5, morgon
Om surdegen efter 10-12 timmar har rest sig ordentligt och har en konsistens som liknar chokladmousse är din surdegsgrund klar. Grattis!

Förvara din surdeg i kylskåpet

Matning
100 g vatten till 60 g rågmjöl

Häll ut allt utom 50 gram, fyll på med mer mjöl och vatten och rör om. Ställ på ett varmt ställe över natten.

Vetesurdegsgrund
Dag 1, morgon

50 g ljummet vatten
50 g vetemjöl special

Blanda samman i en burk som rymmer minst ½ liter. Lägg på ett lock (men skruva inte åt) eller täck med plastfolie. Låt stå varmt, gärna runt 25 grader. Skaka burken försiktigt ungefär var 12:e timme.

Dag 2, kväll

100 g ljummet vatten
100 g vetemjöl special

Tillsätt mjöl och vatten och blanda ordentligt. Efter 12 timmar bör surdegen ha kommit igång. Det ser man på att den har ökat i volym och bubblar livligt. Har den inte kommit igång, låt stå yttligare 12 timmar, häll ut allt utom ca 50 gram och gör om steg 2.

Förvara i kylskåpet.

Matning
100 g vatten till 100 g vetemjöl special

Häll ut allt utom ca 50 gram, fyll på med mer mjöl och vatten och rör om. Ställ på ett varmt ställe över natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar